Parlytics
OversiktSakerRepresentanterPartierBudsjettAnalyse
Logg inn
Parlytics — politisk analyse · data.stortinget.no
PriserPersonvernVilkårv0.9 · 2026.04
Saker/Dokument 8:19 L (2025-2026), Innst. 54 L (2025-2026)
Dokument 8:19 L (2025-2026), Innst. 54 L (2025-2026)VedtattrepresentantforslagArbeids- og sosialkomiteen

Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen

stortinget.no
Voteringsresultat

4 forslag avstemt i Stortinget

Tilråding#0

Dokument 8:19 L (2025–2026) Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak…

Forslagsstillere
Komiteens tilråding
Støtter
✓ Vedtatt
122 mand.
ApHKrFMDGRSVSp
Mindretallsforslag#0

Vedtak til lov om endringer i samordningsloven (opphevelse av den såkalte samordningsfellen) I I lov 6. juli 1957 nr. 26 om samordning av pensjons- og trygdeytelser gjøres følgende endringer: § 24 nr.…

Forslagsstillere
FrP
Støtter
47 mand.
FrP
Splittet
0 mand.
Mindretallsforslag#0

Stortinget ber regjeringen utrede tiltak for at ingen offentlig ansatte taper offentlig tjenestepensjon ved å stå, eller ha stått, lengre i jobb enn 67 års alder (etter oppnådd alder hvor levealdersju…

Forslagsstillere
MDG
Støtter
✓ Vedtatt
85 mand.
FrPMDGRSV
Mindretallsforslag#0

Stortinget ber regjeringen fremme forslag om at ingen offentlig ansatte får lavere offentlig tjenestepensjon ved å stå, eller ha stått, lengre i jobb enn 67 års alder (etter oppnådd alder hvor leveald…

Forslagsstillere
FrPSVR
Støtter
65 mand.
FrPRSV
Originalforslag

Dokument 8:19 L (2025–2026) Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen – vedtas ikke.

Innstilling
Pålogging

Innstillingstekst krever innlogging

Full komitétekst med tilråding og begrunnelse.

Logg innOpprett konto
presidentpresident14:37:36

Etter ønske fra arbeids- og sosialkomiteen vil presidenten ordne debatten slik: 10 minutter til hver partigruppe og 10 minutter til medlemmer av regjeringen. Videre vil det – innenfor den fordelte taletid – bli gitt anledning til inntil seks replikker med svar etter innlegg fra partienes hovedtalere og medlemmer av regjeringen, og de som måtte tegne seg på talerlisten utover den fordelte taletid, får en taletid på inntil 3 minutter.

SVMarian Hussein14:38:10
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

(komiteens leder): Jeg vil starte med å takke alle partiene og hele komiteen for samarbeidet for å få dette budsjettforslaget i havn. Jeg vil bemerke at både det nye stortinget og arbeids- og sosialkomiteen er preget av mange nye representanter – men jammen har vi klart å levere igjen. Jeg vil rette en særlig takk til SVs forhandlere i år, førstereis Marthe Hammer og partileder Kirsti Bergstø, som har klart å lande en enighet i en avgjørende tid. Jeg vil takke alle involverte for at vi i felless…

presidentpresident14:43:18

Representanten Marian Hussein har tatt opp de forslagene hun refererte til. Det blir replikkordskifte.

HAmalie Gunnufsen14:43:33
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Jeg vil starte der representanten avsluttet. I SVs stortingsprogram står det at konsekvensen av at økonomisk kriminalitet og arbeidslivskriminalitet blir nedprioritert, er at kriminelle kan slippe unna med grov utnyttelse av medmennesker, og at samfunnet vil tape skatteinntekter. Det er vi selvfølgelig helt enig i. Likevel: SV har vært med i de siste ni budsjettenighetene, hvis vi tar med de reviderte budsjettene. I løpet av den tiden har de vedtatt ti forslag på arbeidskriminalitet her i Storti…

SVMarian Hussein14:44:19
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

SV har hatt ønske om at vi gjør mer, og de siste årene har vi støttet økningene i bevilgningene til a-krimsentrene, til Arbeidstilsynet og til Fair Play Bygg. Vi tror på et regulert arbeidsliv hvor partene samarbeider, men hvor det også er muligheter for å drive med både tilsyn og hardere straff. Vi tror også på partenes samarbeid og sterke fagforeninger. Der er dessverre Høyre på litt feil side av historien, for Høyre foreslår å fjerne fagforeningsfradraget og tar bort den tryggheten i arbeidsl…

HAmalie Gunnufsen14:45:22
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Høyre har ennå ikke gått til valg på å fjerne hele fagforeningsfradraget, og jeg har alltid med glede betalt kontingenten til min fagforening. Det er altså vedtatt i Stortinget å utrede krav om skriftlig arbeidskontrakt fra første arbeidsdag, utrede en digital løsning for arbeidskontrakter, utrede et prikksystem hos Arbeidstilsynet, innføre et prikksystem eller rullebladregister for juridiske og fysiske personer som har blitt dømt for arbeidslivskriminalitet, etablere en innsynsportal for seriøs…

SVMarian Hussein14:46:27
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Jeg er ikke helt sikker på om jeg oppfattet et spørsmål der, men det er veldig mange forslag i det representanten leste opp, som vi i SV også er enig i. Når jeg trekker fram at vi nå styrker Arbeidstilsynet ytterligere sammenlignet med det forslaget regjeringen la opp til, gjør vi det fordi vi har fått de tilbakemeldingene. Når Arbeidstilsynet har for få folk som kan drive med stedlig tilsyn, er det vanskelig å følge opp alle disse reglene. Jeg tror mer på at vi er nødt til å styrke virkemidlene…

HAmalie Gunnufsen14:47:26
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Nei, jeg rakk ikke å stille spørsmål i min forrige runde, men da fikk jeg i hvert fall muligheten til å liste opp alle vedtakene Stortinget har gjort. Jeg tror vi er enige om at det å bekjempe arbeidslivskriminalitet er kjempeviktig, men jeg gjentar det spørsmålet jeg stilte først: Er SV fornøyd med regjeringens oppfølging av vedtakene om tiltak mot arbeidslivskriminalitet som Stortinget har gjort?

SVMarian Hussein14:47:52
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Jeg tror veldig mange av oss skulle ønske at det skjedde mer, at regjeringen fulgte opp flere av vedtakene Stortinget har gjort. Samtidig ser vi etter både debatter og etter å ha kommunisert med ulike aktører innenfor arbeidslivet, at de kriminelle nettverkene har vært et hestehode foran det organiserte arbeidslivet og oss politikere. Jeg tror at det blir ekstremt viktig framover å jobbe tverrfaglig og tverrpolitisk med disse spørsmålene for å slå ned de kriminelle nettverkene. Jeg tror også at…

presidentpresident14:48:49

Replikkordskiftet er omme.

ApElise Waagen14:49:11
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Norge er et land som står sterkt. Vi har høy sysselsetting, små forskjeller og et arbeidsliv som skaper trygghet for folk. Det skal vi ikke ta for gitt. Det ligger politiske valg bak alt dette, valg som handler om at fellesskapet stiller opp, at vi bygger landet sammen, og at vi inkluderer flere i arbeidslivet. Hele folket i arbeid er ikke bare en målsetting for Arbeiderpartiet, det er selve grunnlaget i den norske modellen, og det er også hovedlinjen i vårt budsjett. Vi ser resultatene: 162 000…

presidentpresident14:57:43

Det blir replikkordskifte.

FrPAlf Erik Andersen14:58:03
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Takk til representanten Waagen for et godt innlegg og en god åpning av debatten. Jeg registrerer at Arbeiderpartiet til sammen kutter 102 mill. kr i Arbeids- og velferdsetaten, sosiale tjenester for vanskeligstilte, arbeidsmarkedstiltak, lønnstilskudd og tiltak for arbeidssøkere. Det er over 700 000 mennesker i arbeidsfør alder som står utenfor arbeidslivet, og vi så at Nav gikk tom for penger tidligere i høst. Da blir spørsmålet: Mener virkelig representanten at disse kuttene vil bidra til å ut…

ApElise Waagen14:58:45
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Da tror jeg nesten at jeg må be representanten fra Fremskrittspartiet om å lese litt nøyere, for resultatet av budsjettforhandlingene her på Stortinget er jo at vi reelt sett sitter igjen med en styrking av nettopp disse tiltakene. En styrking på over 0,5 mrd. kr kan vel strengt tatt ikke sies å være kutt. Da må jeg heller be om å få komme tilbake igjen, for jeg er stolt av summen av disse tiltakene som ligger til grunn for vårt budsjett.

FrPAlf Erik Andersen14:59:10
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Takk for svaret. Mine replikker går til representanten fra Arbeiderpartiet, med bakgrunn i Arbeiderpartiets politikk. Fremskrittspartiet er opptatt av å anerkjenne dem som har vært med på å bygge opp landet vårt. Minstepensjonister lever under EUs fattigdomsgrense, de sitter faktisk nederst ved bordet, mens Arbeiderpartiet stadig snakker om å redusere forskjellene i landet vårt. Fremskrittspartiet legger inn 900 mill. kr til minstepensjonistene våre, men Arbeiderpartiet mener i sitt utgangspunkt…

ApElise Waagen14:59:58
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Vi i Arbeiderpartiet er stolte av å føre en politikk som sørger for at man har trygghet for alderdommen sin, enten man er pensjonist i dag eller pensjonist 50 eller 100 år fram i tid. Vi trenger at det er bærekraft i pensjonsordningene, både sosial og økonomisk bærekraft. Fremskrittspartiet viser til EUs fattigdomsgrense, men denne fattigdomsgrensen tilsier jo at man tjener 60 pst. av medianinntekten i landet man bor i. Jeg mener det er direkte feil og misvisende å bruke lavinntektsgrensen EU60…

FrPAlf Erik Andersen15:01:06
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Jeg registrerer at representanten mener at 66 pst. er en god ordning. Da kan jeg legge til at de som rammes av samordningsfella, får 48 pst. I dag er det mange oljepionerer her på huset, og noen av dem sitter på galleriet. Det er de som er friske nok til å komme hit, mens de aller fleste sitter hjemme og lytter, med særdeles dårlig helse. De har gjennom årene brukt av egne penger til helseutfordringene sine. Mange har også falt bort. Det som er felles for dem alle, er at de har ødelagt livet som…

ApElise Waagen15:02:07
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

I dag behandler vi lovproposisjonen som gir en kompensasjonsordning, og med utbetaling ganske raskt i 2026. Jeg mener det er bra og viktig at denne ordningen kommer på plass, og at det blir flertall for proposisjonen i dag. Utformingen bygger på et grundig arbeid som har pågått over flere år, og som også er det som ligger til grunn for den proposisjonen vi behandler i dag. Jeg mener det er viktig og riktig at vi nå får på plass en kompensasjonsordning, men jeg registrerer at Fremskrittspartiet,…

HAnna Molberg15:03:14
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Nå har vi hatt fire arbeidsministre fra Arbeiderpartiet på fire år. 700 000 mennesker i arbeidsfør alder står utenfor arbeidslivet eller utenfor utdanning. Flere unge mennesker havner på helserelaterte ytelser. I fjorårets budsjett økte utgiftene til helserelaterte ytelser med 21 mrd. kr. I år var tallet 17 mrd. kr. Det er mer enn det vi ønsker å øke forsvarsbudsjettene med. Én av fem nordmenn er på uføretrygd. Høyre har i snart fem år snakket om at vi må innføre en ytelse som ikke er helserelat…

ApElise Waagen15:04:10
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Arbeiderpartiet mener det er klokt å skaffe seg kunnskap om og erfaringer med et tiltak før vi ruller det ut på landsbasis. Det er en dyd også Høyre pleier å stille seg bak i denne salen. Dette budsjettet har et tydelig avtrykk når det gjelder å hjelpe flere unge inn i jobb, bl.a. med et enklere Nav, et arbeidsrettet ungdomsprogram og flere konkrete styrkinger som gjør at vi skal løfte flere unge inn i arbeid. Når vi ser på statistikken over hvor mange unge som står på utsiden av arbeidslivet, t…

HAnna Molberg15:05:00
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Takk for svaret. Jeg er enig med Arbeiderpartiet i at vi skal utrede før vi ruller noe ut for fullt, men nå har det altså gått fire år, vi er inne i det femte året, og Arbeiderpartiet presterer bare å levere et prøveprosjekt ved syv Nav-kontorer. Solberg-regjeringen startet opp et forsøk med arbeidsorientert uføretrygd, som Støre-regjeringen faktisk videreførte en liten stund – de brukte rundt 200 mill. kr på det – men så ble det lagt i en skuff. Formålet med dette prosjektet var at unge uføre u…

ApElise Waagen15:05:58
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Jeg er ikke enig i at alternativet er at unge mennesker er 100 pst. uføre, for strengt tatt er det ganske mange andre alternativer. Det prosjektet Høyre satte i gang, møtte også en del motstand, og det var ikke den eneste løsningen for å få flere unge ut i jobb. Det er godt dokumentert at varig lønnstilskudd har en god effekt, og nettopp derfor satser vi på det og sørger for at det er en egen budsjettpost i dette budsjettet. Dette budsjettet har et tydelig avtrykk når det gjelder å få flere unge…

HAnna Molberg15:06:35
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Høyre er også med på at vi skal benytte oss av varig lønnstilskudd. Jeg vil bare understreke at det var primært LO og den ytre venstresiden som var imot forsøket med arbeidsorientert uføretrygd. Jeg vil gå videre i budsjettet: Regjeringen har tenkt å bruke 30 mill. kr i 2026 på å utvikle et IKT-system som skal gjøre det mulig for Nav med automatisk trekk av fagforeningskontingent fra ytelser. Høyre er sterkt uenig i at staten skal bruke så mye penger og administrativ kapasitet på å bygge nok et…

ApElise Waagen15:07:37
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Dette markerer en ganske tydelig skillelinje mellom Høyre og Arbeiderpartiet, for vi i Arbeiderpartiet mener det er viktig å legge til rette for at folk skal kunne opprettholde medlemskapet sitt i en fagforening. Dette ordnes ordinært i arbeidslivet ved at arbeidsgiver foretar trekket. Med de løsningene man går inn for her, kan man legge til rette for at også Nav kan gjøre det. Det å sørge for at vi har et gjennomorganisert arbeidsliv, enten det er arbeidstaker eller arbeidsgiver, mener vi er no…

presidentpresident15:08:37

Replikkordskiftet er omme.

FrPAlf Erik Andersen15:08:52
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Fremskrittspartiet leverer på nytt et alternativt budsjett som er bra for alle. Vår vektlegging av lavere skatter og avgifter kommer alle til gode ved å sørge for økonomisk handlefrihet. Fremskrittspartiet har fått viktige gjennomslag før, og i denne sammenheng peker jeg på avkortingen for gifte og samboende pensjonister. Vi fikk redusert avkortingen fra 20 pst. til 10 pst. og mener at det er på tide at avkortingsregelen avskaffes. Samtidig prioriterer vi å øke minstepensjonen med 10 000 kr årli…

presidentpresident15:18:08

Representanten Alf Erik Andersen har tatt opp de forslagene han refererte til. Det blir replikkordskifte.

ApMorten Sandanger15:18:25
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

For at vi fortsatt skal ha et trygt arbeidsliv, en sterk velferdsstat og at arbeidere skal bli hørt, er det ytterst viktig at de er organisert i fagforeninger. Norge er det landet vi i dag forbinder med sterk organisasjonsgrad. Vi kan trygt si at Norge og norsk arbeidsliv hadde vært mye verre hadde det ikke vært for fagforeninger som har kjempet for arbeidsfolks rettigheter i over 150 år. Fremskrittspartiet sier selv at de er et parti basert på Reagan og Thatchers ideologier – to statsledere som…

FrPAlf Erik Andersen15:19:14
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

At det er to millioner som har registrert seg i fagforening, er bra. Fremskrittspartiet støtter trepartssamarbeidet fullt ut, men fagforeningsfradraget gir et økonomisk fradrag til fordel kun for dem som er fagorganisert, og dette mener vi er en særbehandling. Fremskrittspartiet ønsker derfor skattelettelser som skal komme alle til gode, og ikke bare dem som er fagorganisert.

ApMorten Sandanger15:19:45
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Det hjelper jo ikke på å få opp organisasjonsgraden i Norge å gi universale ordninger til alle arbeidstakere. Representanten sier at han støtter trepartssamarbeidet og fagforeninger, men det har jo kommet en del rare utspill i valgkampen om fagforeninger og det organiserte arbeidsliv fra hans parti. Det har f.eks. vært å fjerne den statlige finansieringen av AFP, at mer av lønnsforhandlingene skal tas ut lokalt og ikke sentralt, for der blander politikere seg inn i lønnsforhandlingene i Norge, o…

FrPAlf Erik Andersen15:20:33
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Fremskrittspartiet er som sagt opptatt av fagforeningene og det trepartssamarbeidet vi har i dag. Også innenfor vårt parti er det litt ulike erfaringer rundt det, men partiet er opptatt av trepartssamarbeidet. Fremskrittspartiet mener at det å få opp organisasjonsgraden er opp til fagforeningene selv. Fagforeningene må selv gjøre seg så attraktive overfor arbeidstakere ute i landet vårt at de velger å være organisert i en fagforening, for det gir en merverdi for arbeidstakerne på alle mulige måt…

presidentpresident15:21:31

Replikkordskiftet er omme.

HAnna Molberg15:22:02
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Først vil jeg gjerne ta opp noe som ble sagt i replikkvekslingen helt i begynnelsen av debatten, av representanten fra SV. Det ble sagt at partiet Høyre legger til rette for arbeidskriminalitet. Det ble sagt etter at representanten fra Høyre la fram en hel smørbrødliste med tiltak mot arbeidslivskriminalitet. Jeg vil ha meg frabedt slike påstander og den typen retorikk i denne sal. Ingen partier legger til rette for kriminalitet. Norsk arbeidsliv er heldigvis i all hovedsak godt, og de aller fle…

presidentpresident15:30:47

Representanten Anna Molberg har tatt opp de forslagene hun refererte til. Det blir replikkordskifte.

ApAgnes Nærland Viljugrein15:31:05
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

For Arbeiderpartiet har oppgaven om å få flere ut i jobb vært en avgjørende del av vår historie, så det er veldig hyggelig å høre at det er et politisk arbeid Høyre også er opptatt av. Utfordringen er at det kommer mest i ord, ikke i prioriteringer. Hvis man ser på Høyres alternative statsbudsjett for Nav, er det 335 mill. kr i kutt, 7 mill. kr i kutt oppå dette, og et flatt ABE-kutt på 1 pst som estimert kan utgjøre 156 mill. kr. Til sammen er realiteten en halv milliard i kutt i Navs budsjette…

HAnna Molberg15:32:12
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Jeg registrerer at Arbeiderpartiet til stadighet kommer tilbake til at Høyre kutter i Nav. Ja, Høyre gjør det fordi vi ønsker å redusere byråkrati og administrasjon i en av Norges aller største og byråkratiske etater. Det kommer vi til å fortsette å gjøre. Leser representanten fra Arbeiderpartiet Høyres alternative statsbudsjett, vil hun imidlertid også se at det satses massivt på ulike tiltak for å få flere i jobb. Jeg nevnte det fra talerstolen, men jeg kan gjenta det: Vi fullfinansierer en ar…

ApAgnes Nærland Viljugrein15:33:15
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Det er godt å høre at Høyre har ambisjoner, men realiteten er fortsatt en halv milliard i kutt til Nav i den viktigste oppgaven de skal gjøre. Det mener jeg er uansvarlig, men det er ikke bare det jeg mener er uansvarlig ved Høyres budsjett. Nå har de nemlig også begynt å budsjettere litt på FrP-måten. I sitt alternative statsbudsjett påstår Høyre at flere private i helsevesenet plutselig skal føre til at man sparer 300 mill. kr i sykepenger. Hvis effekten er én til én, sånn som Høyre budsjetter…

presidentpresident15:34:13

Presidenten minner om at talen skal rettes til presidenten, ikke i du-form til representanten.

HAnna Molberg15:34:19
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Takk for spørsmålet og muligheten til å oppklare litt om hvordan Høyre har budsjettert. For det første er det sånn at mennesker som har en jobb å gå tilbake til, står månedsvis i helsekø. Man kan stå i mange måneder og vente på en hofteoperasjon eller en kneoperasjon når det samtidig er ledig kapasitet ved en privat helseinstitusjon, der man kan få behandling innen en ukes tid. Høyre bevilger 1 mrd. kr til å kjøpe private helsetjenester for å få folk ut av køen. Da har vi budsjettert slik – gans…

presidentpresident15:35:24

Replikkordskiftet er omme.

RMarie Sneve Martinussen15:35:40
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

En viktig del av Rødts politiske prosjekt handler om å flytte makt – det være seg å flytte makt fra EU til det norske folkestyret, å flytte makt fra nærmest eneveldige dagligvarekjeder til både kunder og bønder flest, eller å flytte makt i arbeidslivet til arbeidsfolk. Da er selvsagt arbeids- og sosialkomiteens budsjettområde veldig, veldig viktig. Dette gjør man jo ofte med lover og reguleringer, som gir nye rettigheter til arbeidsfolk, men de lovene og reguleringene har ingen verdi hvis det ik…

presidentpresident15:40:21

Representanten Marie Sneve Martinussen har tatt opp det forslaget hun refererte til. Det blir replikkordskifte.

HAmalie Gunnufsen15:40:34
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Som representanten selv var inne på i innlegget sitt, har Rødt fått gjennomslag for å heve fribeløpet for 100 pst. uføre til 130 000 kr. I denne replikkvekslingen antar jeg at representanten og jeg er helt enige om at det er nettopp de som ikke har muligheten til å jobbe, som har den største gevinsten av at utenforskapet i Norge blir mindre. Etter ønske fra mange av samarbeidspartiene, som nå gjør dette grepet, har SSB brukt en mikroøkonomisk modell som har estimert at dette forslaget kan føre t…

RMarie Sneve Martinussen15:41:34
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Representanten har selv jobbet i SSB, og jeg stoler på SSB, men representanten har også god innsikt i hva mikroøkonomiske modeller er. Det er et regneark der man legger inn politiske antakelser, og så får man et svar, og hvis de politiske antakelsene er at folks helse påvirkes av økonomiske insentiver – ja, da får man det svaret. Et annet svar vil imidlertid være at dette gir folk muligheter til å få trygghet og forutsigbarhet. Jeg mener det absolutt ikke er et brudd med arbeidslinja, men i tråd…

HAmalie Gunnufsen15:42:38
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Høyre har også, i sitt alternative budsjett, lagt inn en lavere avkorting over fribeløpet, så vi er på mange måter enig i intensjonen i forslaget. Bekymringen for dette forslaget går rett og slett spesielt på det å være gradert ufør og at man kanskje rett og slett vil komme bedre ut ved å bli 100 pst. ufør og tjene opp fribeløpet. Vi vet f.eks. at med en gang man går over fribeløpet i denne nye modellen, vil man få veldig, veldig høy skatt, og dette er heller ikke, sier SSB, en veldig god måte å…

RMarie Sneve Martinussen15:43:34
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Jeg vil berømme Høyre for hele tiden å ha hatt et ønske om å gjøre avkortingsreglene bedre, og så er det helt åpenbart at Høyre hele veien har hatt en annen modell enn det Rødt har hatt. Dette handler også om hva man tror om mennesker. Tilbake til de mikroøkonomiske modellene nok en gang: Handler det om at man sitter med et slags regnestykke for framtiden sin – alle inntektene, alle utgiftene og alle alternativene – og på en måte velger om en skal være 100 pst. ufør eller 80 pst. ufør? Vi i Rødt…

HAmalie Gunnufsen15:44:37
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Jeg gjentar at vi vel er enig i intensjonen, så lenge man ikke går på akkord med arbeidslinja. Så tror jeg representanten er helt enig med meg i at ingen mikroøkonomiske modeller er perfekte, men det betyr ikke at de ikke kan være nyttige av den grunn. Jeg tror ikke vi kommer så veldig mye lenger i denne replikkvekslingen, men jeg kan en siste gang spørre om hun ikke tror det kan være en fare for at dette grepet vil gjøre at flere blir uføre i Norge.

RMarie Sneve Martinussen15:45:10
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Jeg tror ikke at en økning i fribeløpet gjør at flere blir uføre i Norge. Jeg tror at man er ufør fordi man har en helse som gjør at man ikke kan jobbe, og at man har fått medisinsk oppfølging. Tiden for å bli avklart til uføretrygd i Norge er i gjennomsnitt sju og et halvt år. Det er ikke sånn at folk klikker seg inn på finn.no og henter en uføretrygdgrad man kan velge selv. Jeg tror at det å øke fribeløpet vil gi trygghet og forutsigbarhet og mulighet for veldig mange til å prøve seg fram i ar…

presidentpresident15:46:07

Replikkordskiftet er omme.

KrFJørgen H. Kristiansen15:46:34
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Norge er et fantastisk land, bygd på rike naturressurser og sterke institusjoner med utgangspunkt i verdier som frihet, menneskeverd og nestekjærlighet, men vi har også noen utfordringer. Staten eser ut samtidig som familier og bedrifter opplever økte kostnader og krevende vilkår. Elevene har aldri hatt så lange skoledager, samtidig har læringen falt. Vi har høyt sykefravær og mange uføre, og gjengkriminaliteten får stadig sterkere fotfeste. De rød-grønnes svar i budsjettet er en enda større sta…

Kjersti Stensengstatsråd15:53:23
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Regjeringen har en ambisjon om å øke sysselsettingen. Arbeid er nøkkelen til velferd og frihet. Når flere står i jobb, styrker vi fellesskapet, sikrer velferdstjenestene, og folk får muligheten til å forsørge seg selv. Norge står overfor store utfordringer. Vi blir flere eldre, og det betyr også knapphet på arbeidskraft. Skal vi framover sikre samfunnets bærekraft og opprettholde viktige velferdstjenester, trenger vi å mobilisere flere av dem som står utenfor arbeidslivet, eller som står i fare…

presidentpresident16:01:50

Det blir replikkordskifte.

FrPAlf Erik Andersen16:02:12
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Takk for innlegget fra statsråden. Det kan virke som det nesten hersker en slags forvirring rundt samordningsfella og om den koster penger, eller om den ville ha gitt staten inntekter gjennom skatt og redusert pensjon. Det henvises til tidligere forslag som har vært behandlet, men da ønsker representanten bare å være tydelig på at det ikke gjelder tilbakevirkende kraft, som har vært en del av de tidligere forslagene. Fagforbundet skriver følgende om samordningsfella: Vår prinsipielle holdning er…

Kjersti Stensengstatsråd16:03:19
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Jeg skal ikke påstå at noen tar feil. Jeg er mest opptatt av å si at regjeringen står på det samme standpunktet som vi gjorde før valget. Forslaget er blitt framsatt for Stortinget seks ganger tidligere og blitt avvist. Fremskrittspartiet har heller ikke lagt inn penger og finansiert forslaget i sine alternative budsjetter. De totale kostnadene for forslaget i representantforslaget er i størrelsen 8 mrd. kr for Statens pensjonskasses medlemmer, om lag 600 mill. kr i året. Det ble sagt tidligere…

FrPAlf Erik Andersen16:04:22
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Jeg ser at statsråden stadig vekk påpeker kostnaden rundt dette, men ikke vil ta inn over seg at det faktisk er inntekter og sparte kostnader. LO er på samme linje som Fagforbundet, og de skriver: Samordningsregelen har medført at samlet offentlig tjenestepensjon utbetalt over livet blir lavere og etter hvert kan bli helt borte, om en arbeidstaker i offentlig sektor står lenge nok i jobb. LO har derfor over flere år tatt til orde for at disse reglene bør endres. Jeg registrerer at både Fagforbun…

Kjersti Stensengstatsråd16:05:22
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Jeg er nok enig og uenig med mine venner på Youngstorget i ulike saker, men først og fremst tror jeg vi er enige om veldig mye i retningen på både arbeid og arbeidslivspolitikken og når det gjelder pensjon. Jeg hadde nok også gjerne sett at omleggingen av offentlig tjenestepensjon kom tidligere, slik at også årskullene vi nå diskuterer, hadde fått en bedre pensjonsmessig uttelling av å stå lenger i jobb, men det lyktes en altså ikke med før i 2018 og for årskullene født i 1963 eller senere. Det…

FrPAlf Erik Andersen16:06:18
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Eva Vibeke Rosenberg er født i 1948. Hun har jobbet fast i Forsvaret fra 1967 og helt til hun var nesten 72 år. I 1972 begynte hun hos Sjøforsvarets forsyningskommando. Der jobbet hun fortsatt i en alder av 77 år, men nå på pensjonistvilkår. Det er virkelig en heroisk innsats. Hun har nå jobbet i staten i 58 år, men får allikevel utbetalt mindre enn 17 000 kr per måned. Det er ingen som har fortalt Eva Vibeke at hun ville tape pensjon etter fylte 67. Hun ble enke i 2002 og har levd på én inntekt…

Kjersti Stensengstatsråd16:07:26
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Det er altså slik at tjenestepensjonen er en kollektiv ordning. Penger som er betalt inn i pensjonssystemet vårt, har gått ut både til å utjevne forskjeller og til dem som har minst pensjon. Regjeringen mener altså at det er feil å endre et regelverk for de årskullene som allerede har tilpasset seg det regelverket som er. De aller fleste har altså gått av med pensjon. De som er født før 1954, har i all hovedsak sluttet i jobb. Derfor vil det heller ikke påvirke arbeidsinsentivet å endre regelver…

HAnna Molberg16:08:37
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Ved behandlingen av et forslag fra Rødt om å heve fribeløpet for uføre i forrige stortingsperiode, uttalte tidligere arbeidsminister Marte Mjøs Persen til Stortinget at Arbeiderparti-regjeringens hovedfokus var å hindre at personer støtes ut av arbeidslivet, og at uføreordningen måtte støtte opp om dette. Det ble også vist til at dersom man hevet fribeløpet for uføre til 1 G, ville man i flere tilfeller få utbetalt over 100 pst. av tidligere inntekt. Arbeiderparti-statsråden uttalte at det ikke…

Kjersti Stensengstatsråd16:09:34
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Ja, fribeløpet for arbeidsinntekt ved siden av uføretrygd øker altså til 1 G. Jeg tror det bidrar til at flere som er uføre, kan jobbe mer, og at det har noen positive sider. Så har jeg også sagt tidligere at det er viktig å følge med på det for å se at det ikke fører til flere uføre. Det er også derfor det er viktig for oss at 1 G skal gjelde når en har mottatt uføretrygd i to år. De fleste som er uføre i dag, har allerede mottatt uføretrygd i mer enn to år, og da vil det altså gjelde med en ga…

SVMarian Hussein16:11:04
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Samordningsfella har jeg lyst til å spørre statsråden om, for den rammer folk som har stått i jobb i offentlig sektor etter pensjonsalder. Det er gang på gang vist til ulike mennesker, som f.eks. Marie Harstad, som var sykepleier, og som har jobbet det lille ekstra vi også framover kommer til å trenge – at folk står lenger i arbeid for at vi skal løse de omsorgsoppgavene vi har. Samtidig opplever hun at hun blir straffet, og at hun nå etter et langt arbeidsliv mottar mindre enn en minstepensjoni…

Kjersti Stensengstatsråd16:12:08
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Som jeg også svarte på forrige representants spørsmål, skulle jeg gjerne sett at omleggingen av offentlig tjenestepensjon kom tidligere, slik at de årskullene vi nå diskuterer, også hadde fått pensjonsmessig bedre uttelling av å stå lenger i jobb. Jeg er glad for at offentlig tjenestepensjon er lagt om, og at samordningsfella er avviklet i sin helhet for de årskullene som er født fra 1963 og framover. For dem vil det alltid lønne seg pensjonsmessig å fortsette i jobb, også i alderen fra 62 til 6…

RMarie Sneve Martinussen16:13:08
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Jeg ønsker å spørre statsråden om oppfølgingen av noe av det vi har blitt enige om i budsjettforliket. Det er selvsagt ganske tidlig å spørre om det, men det gjelder vedtaket Stortinget nå har gjort om at regjeringen skal jobbe for å redusere bruken av innleie i helse- og omsorgssektoren. Det er noe som ikke skjer bare av at Stortinget vedtar det, men som trenger en eller annen form for marsjordre eller oppfølging, spesielt ut til spesialisthelsetjenesten, altså sykehusene, eller ut til kommunen…

Kjersti Stensengstatsråd16:13:52
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Jeg er, som representanten, opptatt av at vi bruker minst mulig innleie, og at hele, faste stillinger og god grunnbemanning er hovedregelen i helsesektoren, som vi prater spesielt om her. Jeg har ikke etter budsjettforliket noen konkrete forslag til representanten over talerstolen her, som er annerledes enn det vi har diskutert tidligere. Jeg mener det aller viktigste vi kan gjøre, er å fortsette jobben som sikrer et trygt og organisert arbeidsliv, og å jobbe for å øke bemanningen, ikke minst fo…

presidentpresident16:14:49

Da er replikkrunden over.

SVMarian Hussein16:15:12
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Ett år har gått siden et samlet storting vedtok at oljepionerene skal få en særskilt kompensasjon for de skadene de ble påført av direkte helsefarlige arbeidsforhold i den tidlige oljealderen. I dag står slaget og avgjørelsen: Vil de politiske partiene stå ved det vi lovet i fjor? Grunnlaget for en særskilt erstatning er grundig dokumentert gjennom flere offentlige utredninger. Mange av de tidligere oljearbeiderne – noen av dem sitter på galleriet her i dag – har jobbet under forhold som var lan…

RMímir Kristjánsson16:19:58
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Det går en linje i moderne norsk historie fra krigsseilerne, via pionerdykkerne i Nordsjøen og via oljepionerene, til ofrene i Alexander Kielland-ulykken for 45 år siden. Det er ikke bare en hyggelig historie – her snakker vi om modige arbeidsfolk som er sendt ut av oss for å jobbe med å gjøre oss alle sammen rike. Vår rikdom, de pengene vi alle sammen her inne er så glade i å bevilge til det ene, andre og tredje gode formålet, er skapt av arbeidsfolkene som har stått på for Norge på havet. Like…

presidentpresident16:24:55

De talere som heretter får ordet, har en taletid på inntil 3 minutter.

ApAgnes Nærland Viljugrein16:25:15
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Helt siden Arbeiderpartiets opprinnelse har vi kjempet for arbeidsfolks interesser og rettigheter i arbeidslivet. Dette budsjettet er intet unntak. Med gode venner i Senterpartiet, Rødt, SV og MDG har vi forhandlet fram et budsjett som fortsetter arbeidet for et trygt arbeidsliv, mot arbeidskriminalitet og for å få flere inn i jobb og færre på trygd. Det handler om at vi skal sikre tryggheten for en jobb å gå til, trygghet for at det er ålreit på jobben, og trygghet hvis en faller utenfor jobb.…

HAmalie Gunnufsen16:28:27
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Mens Norge hadde trengt et budsjett som ruster oss for framtiden og gjør de grepene som må til for å sørge for velferdsstatens bærekraft på sikt, virker det som samarbeidspartienes ambisjon var en pressekonferanse med fem «roll-ups» i vandrehallen. Samtidig som regjeringen og samarbeidspartiene har solgt ut små og store seire, er dessverre den store satsingen i budsjettet økningen i folketrygden. En av fem nordmenn i arbeidsfør alder, altså over 700 000, er utenfor jobb og skole. Bare fra i fjor…

FrPBjørnar Laabak16:31:57
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Jeg har gått igjennom og sett på dokumentet som foreligger, og som vi skal vedta. Det er veldig liten forskjell hvis en ser på de alternative budsjettene – alle forslagene ligger på over 700 mrd. kr, og så har vi noe ulik innretning på noen beløp underveis. Vi har i Fremskrittspartiet ment at tiltak som flere VTA-plasser er veldig viktig. Der har vi lagt inn 500 mer enn det som var i regjeringens forslag, og så har det kommet 200 til i samarbeidet. VTA-bedriftene rundt i Norges land representere…

ApMorten Sandanger16:34:19
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Veien til arbeid, til tilhørighet, til en fast lønn og til et sosialt nettverk på jobb er ulik for alle. Ikke alle kan gå og søke på drømmejobben og få den, eller gjøre som meg, å ramle inn på Stortinget. Folk har ulike forutsetninger i livet, og det er viktig at vi politikere stiller opp for å hjelpe dem som står utenfor arbeidslivet, for det å ha en jobb er så viktig for en person. Jeg er stolt over at dette budsjettet satser kraftfullt på arbeidsmarkedstiltak for å sikre at flere skal få muli…

FrPDagfinn Henrik Olsen16:37:23
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

I dag står vi overfor et tema som bærer både historisk tyngde og framtidig ansvar – kompensasjonsordning for våre oljepionerer, de kvinnfolk og mannfolk som med mot og yrkesstolthet bygde opp den norske oljeindustrien. Det er lett å glemme hvor pionerene startet. Uten deres innsats ville ikke Norge ha vært der vi er i dag. Deres arbeid har skapt velferd og arbeidsplasser, fundamentet for den moderne norske økonomien, men i dag står mange av disse pionerene i en situasjon som ikke står i stil med…

FrPKristoffer Sivertsen16:40:19
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Det er få saker jeg får så vondt i magen av som oppreisningssaken til oljepionerene. Fremskrittspartiet ønsker at oljepionerene skal få en verdig oppreisning, og derfor foreslår vi, sammen med SV, at den skal være på 65 G. Det handler om verdighet. Arbeiderpartiet svikter, og jeg blir nesten opprørt når jeg hører representanten Morten Sandanger snakke om budsjett. Det det handler om, er det som blir stemt over her i dag, og at en slutter å dele ut milliard på milliard utenlands og tar ansvar for…

ApPer Vidar Kjølmoen16:42:15
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

En tidligere taler sa på talerstolen at i dag står slaget om oljepionerene. Det gjør for så vidt det. Vi skal vedta et budsjett, og der kommer det til å bli vedtatt 8 G i kompensasjon til oljepionerene. Det kommer til å få flertall. Så har Marian Hussein, som dessverre har forlatt salen, sagt at i dag står slaget og avgjørelsen om oljepionerene. Det gjør det egentlig ikke – det slaget sto da det som utgjør flertallet i Stortinget, forhandlet budsjett. Det er der pengene prioriteres eller ikke pr…

FrPMay Helen Hetland Ervik16:45:31
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Oljepionerene bygde Norges oljeeventyr på 1960- og 1970-tallet. De ble utsatt for giftige kjemikalier uten godt nok vern, mens staten og oljeselskapene tjente milliarder. Forslaget som ligger på bordet, gir 8 G per person. Det er for lite for den lidelsen tusenvis har båret, med kroniske plager, kreft og tidlig død. Dette er ikke nok til å gi rettferdighet. Pionerene og de etterlatte fortjener en høyere kompensasjon som matcher oljeformuen de har skapt. Regjeringen må komme tilbake med en bedre…

SpBjørn Arild Gram16:47:09
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Senterpartiet er ikke representert i komiteen, men jeg vil på vegne av partiet knytte noen få kommentarer til enkelte av sakene i budsjettet for neste år. Først vil jeg bemerke at det har vært en hovedprioritet for Senterpartiet å få styrket kommuneøkonomien betydelig. Kommunene har ansvaret for en vesentlig del av de sosiale velferdstjenestene i Norge. Kommuneøkonomien er svært presset nå. For å sikre at vi har gode tjenester som ikke minst sikrer også dem med særskilte behov, er det avgjørende…

presidentpresident16:49:51

Representanten Bjørn Arild Gram har tatt opp det forslaget han refererte til.

FrPAlf Erik Andersen16:50:05
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Som det har blitt sagt fra talerstolen her mange ganger, har Fremskrittspartiet sammen med SV fremmet forslag om en kompensasjon til oljepionerene på 65 G, altså på linje med nordsjødykkerne. Det skal ikke være forskjell på om man ble eksponert for gass og miljøskadelige stoffer over eller under vann. Vi trenger ikke flere utredninger og kommisjoner. Vi trenger en avklaring, og det ønsker FrP og SV her i dag: en rettferdig kompensasjon, en respektfull kompensasjon, en kompensasjon oljepionerene…

MDGIngrid Liland16:53:17
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Jeg er glad for at vi i dag vedtar en erstatningsordning for oljepionerene. Det er et steg i riktig retning og langt på overtid at denne gruppen får økonomisk kompensasjon og oppreisning for belastning, helseskader og årevis med uførhet. Samtidig håper jeg at det blir flertall i dag for at regjeringen må komme tilbake med en bedre ordning – 8 G er rett og slett for lite. Vi trenger em løsning som tar på alvor de alvorlige komplikasjonene mange har fått mens de bygget opp en av Norges viktigste n…

presidentpresident16:55:44

Representanten Ingrid Liland har tatt opp forslaget hun refererte til.

FrPBård Hoksrud16:56:02
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Det er spesielt å stå på talerstolen her i dag og høre hvordan noen er fornøyd med at man har fått på plass en ordning med 8 G, når alle hadde forventet at man skulle få 65 G. Det er ganske spesielt å høre Arbeiderpartiet si at dette slaget sto da flertallspartiene forhandlet om statsbudsjettet. Fremskrittspartiet har et forslag om å gjøre noe før statsbudsjettet i 2027. Dette er mennesker som har ofret helsen sin og fått masse helseplager, og noen har til og med ofret livet sitt. Det har gått m…

presidentpresident16:59:02

Dersom en vet at noe er uparlamentarisk, bør en heller ikke bruke det.

HAnna Molberg16:59:18
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Vi i Høyre vil gjerne tillate oss å komme med en liten stemmeforklaring her i dag når det gjelder oljepionerene. Vi har primært vårt eget forslag, der vi ber regjeringen om å komme tilbake til Stortinget med en økt kompensasjonsordning. I tillegg til det ber vi regjeringen om å differensiere hvem som får erstatning, avhengig av hvilken type skade den enkelte har. Vi mener det er rettferdig at all kompensasjon over 8 G skal være i henhold til skadens art og omfang. Høyre vil veldig gjerne bidra t…

FrPDagfinn Henrik Olsen17:00:37
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Ingen saker på Stortinget i forrige fireårsperiode gjorde meg mer opprørt enn pensjonsranet som ble startet av Jens Stoltenberg i 2011. At man skal miste pensjon for å stå i jobb, går på tvers av arbeidslinja, samfunnskontrakten og enhver form for rettferdighet. Samordningsfella er ikke et teknisk avvik i pensjonssystemet. Det er et politisk skapt problem og et alvorlig tillitsbrudd overfor mennesker som har gjort akkurat det samfunnet ba dem om å gjøre: stå lenger i jobb. Dette gjelder særlig a…

VAbid Raja17:03:42
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Jeg tar ordet for å si noe om representantforslaget om samordningsfella. De siste årene har vi flere ganger behandlet forslag knyttet til den såkalte samordningsfella i pensjonssystemet for offentlig ansatte. Venstre har ved samtlige tilfeller stemt med regjeringen og Høyre og mot forslagene, fordi de har en høy kostnad, og fordi de alle har vært med tilbakevirkende kraft. Vi vil også stemme imot dagens representantforslag slik det er utformet. Når det gjelder det løse forslaget fra Frp, SV og R…

ApElise Waagen17:07:09
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Oljepionerene og kompensasjonsordningen har fått mye oppmerksomhet i dag, naturlig nok. Det har vært framført ulike argumenter og påstander fra talerstolen i denne debatten. SV har kommentert at Arbeiderpartiet argumenterer som om det ikke finnes en rapport. Vel, hele ordningen og proposisjonen vi behandler her i dag, er strengt tatt fundert på kommisjonens anbefalinger, men kommisjonen konkluderer ikke om nivå på erstatning. Fremskrittspartiet påstår at Arbeiderpartiet er vinner i denne saken.…

FrPMats Henriksen17:10:12
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å delta i debatten i dag, men representanten Kjølmoen vekte et brennende engasjement i meg, så her står jeg likevel. Hva er prisen for et ødelagt liv? Ingen sum kan gjøre opp for et ødelagt liv, men det er lov til å prøve. 8 G er ikke bra nok. Jeg reagerer på Arbeiderpartiets Kjølmoen og for så vidt også foregående taler, som i stedet for å ta ansvar gjemmer seg bak at Fremskrittspartiet ikke har budsjettert med ordningen i 2026, vel vitende om at vi sier 2027. Jeg…

presidentpresident17:11:54

Representanten Marian Hussein har hatt ordet to ganger tidligere og får ordet til en kort merknad, begrenset til 1 minutt.

SVMarian Hussein17:12:13
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Jeg forstår at jeg må ha gått glipp av noen heftige innlegg. Saken om en kompensasjonsordning for oljepionerene har et bredt stortingsflertall bak seg – enstemmig. I mange andre debatter har jeg sammenlignet det litt med forsvarsforliket vi har på Stortinget. Da regjeringen la fram sitt forslag til statsbudsjett, var det ikke sånn at de la inn et mindre beløp til forsvarsbudsjettet enn det det var enighet om i Stortinget, og det var ingen som stilte spørsmål om hvilke partier som har økning i fo…

presidentpresident17:13:19

Representanten Alf Erik Andersen har hatt ordet to ganger tidligere og får ordet til en kort merknad, begrenset til 1 minutt.

FrPAlf Erik Andersen17:13:31
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Det ser ut til at vi går inn for landing, og at vi i komiteen etter hvert kan ønske hverandre god jul. Jeg hadde ikke tenkt at jeg skulle kommentere så veldig mye av det som har vært sagt, men til representanten Waagen: Mitt poeng i hele innlegget var at en tapt helse ikke kan prissettes, men det handler om respekt. Det er flere her som har vist til at det hersker noe usikkerhet rundt hvordan man beregner inntekter og kostnader i samordningsfella. Det er sjefsøkonomer som har sett på dette, og F…

ApAgnes Nærland Viljugrein17:14:42
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Det blir vanskelig ikke å engasjere seg når det kommer så mange sterke ord fra denne talerstolen. Vi er alle på dette stortinget enige om at oljepionerene fortjener en tydelig kompensasjon. Derfor kommer også Stortinget i dag til å stemme for det, og derfor ligger det også inne i statsbudsjettet, i forslag fra Arbeiderpartiet. Alt det flotte og viktige som er sagt om den innsatsen, er vi alle enige om. Det står vi alle bak. Vi er ikke helt enige om størrelsen på den kompensasjonen. Da må de part…

ApPer Vidar Kjølmoen17:17:08
Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))

Jeg er redd jeg kanskje forlenget debatten litt forrige gang jeg var på talerstolen. Jeg skal prøve å unngå å gjøre det denne gangen. Jeg beklager min uparlamentariske språkbruk i forrige debatt – det er første gang jeg har fått kjeft i salen fra presidenten. Det minner meg om historien om stortingsrepresentanten som utbrøt fra talerstolen at halve salen er idioter, så fikk han påpakning og måtte gå på talerstolen igjen. Da sa han: Beklager, president, halve salen er ikke idioter. Jeg skal ikke…

presidentpresident17:18:23

Flere har ikke bedt om ordet til sakene nr. 7–10. Det blir ringt til votering.

presidentpresident

Presidenten vil påpeke at en slik språkbruk om et politisk parti vil vi helst ikke ha fra Stortingets talerstol.

Tidslinje
  1. Fremmet2026-04-26
  2. Til komitéukjent dato · Arbeids- og sosialkomiteen
  3. Innstilling avgitt2026-04-26
  4. Votert i Stortinget2025-12-16
  5. Vedtatt2025-12-08
Metadata
Saks-ID
Dokument 8:19 L (2025-2026), Innst. 54 L (2025-2026)
Sesjon
2025-2026
Dokumentgruppe
representantforslag
V
Splittet
0 mand.
—
Går mot
47 mand.
FrP
—
Går mot
✗ Avvist
122 mand.
ApHKrFMDGRSVSpV
Sp
V
Splittet
0 mand.
—
Går mot
84 mand.
ApHKrF
Splittet
3 mand.
V
Går mot
✗ Avvist
101 mand.
ApHKrFMDGSp
Type
lovsak
Komité
Arbeids- og sosialkomiteen
Innstilling
2
Sist oppdatert
2025-12-08